Brede brugperiodes – Gemeente Amsterdam

Heel onderwijzend Nederland heeft het erover: brede brugperiodes. En dat is niet voor niets; verschillende wetenschappelijke onderzoeken laten zien dat het volgen van een brede brugperiode positieve effecten heeft op leerlingen. Maar wat vinden leerlingen, ouders, docenten en schoolleiders eigenlijk zelf van zo’n brede brugperiode? Welke verhalen en kansen komen hieruit naar voren? Welke teleurstellingen of risico’s liggen er op de loer? En minstens zo belangrijk: wat zijn de wensen voor de toekomst?

In opdracht van de Gemeente Amsterdam schreven we een verhalenbundel waarin inzichten uit de bestaande literatuur worden aangevuld met levendige ervaringen uit de praktijk.

Het vraagstuk: de praktijk in kaart brengen

Kansengelijkheid is een belangrijk thema voor de Gemeente Amsterdam. Met die reden zet de gemeente in op de PIEK-aanpak (Professionaliseren, Innoveren, Excelleren en Kansen pakken), waarmee scholen worden ondersteund bij structurele en organisatorische aanpassingen die bijdragen aan gelijke kansen voor leerlingen.

Eén van de kernpunten in de PIEK-aanpak is het stimuleren van brede brugklassen op Amsterdamse middelbare scholen. Uit diverse onderzoeken blijkt namelijk dat brede brugperiodes kansengelijkheid en burgerschap bevorderen.

Hoewel deze bestaande literatuur overtuigend, diepgaand en divers is, ontbrak het zicht op de praktijk: want wat vinden leerlingen, ouders, docenten en schoolleiders eigenlijk zelf van zo’n brede brugperiode?

Goed geschud werd gevraagd om inzichtelijk te maken wat brede brugperiodes in het voortgezet onderwijs opleveren. Hierbij ging het om de opbrengsten voor álle leerlingen: alle ervaringen, negatief of positief, cognitief en niet-cognitief, telden mee.

Onze aanpak: portretteren van scholen met een brede burgperiode

In opdracht van de Gemeente Amsterdam maakten we een informatie- en inspiratiebundel met daarin een verzameling ervaringen uit de praktijk en inzichten uit de literatuur. Hiervoor portretteerden we vier scholen in én buiten Amsterdam die al werken met een brede brugperiode: Open Schoolgemeenschap Bijlmer, Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen, Academie Tien en VOX College.

In onze aanpak kozen we ervoor om informatie op zo’n manier aan te reiken dat mensen die geïnteresseerd zijn in het onderwerp zélf een beeld kunnen vormen. Daarom stonden transparantie, eerlijkheid en een uitnodigende vormgeving centraal bij het opstellen van de publicatie.

We hebben ervoor gekozen om álle informatie die we hebben opgehaald tijdens het onderzoek te delen. Door de praktijk vanuit alle hoeken te belichten, achterhaalden we ook de lessen uit het verleden en de wensen voor de toekomst.

Tot slot vonden we het essentieel dat de publicatie uitnodigend en toegankelijk zou zijn voor iedereen. Niet alleen informeren, maar ook inspireren. Geen lappen tekst, maar compacte en kleurrijke portretten waar elke lezer de informatie en inspiratie uit kan halen die voor hen relevant is.

De oplossing: verhalenbundel

Met veel plezier hebben we aan de verhalenbundel gewerkt. Vol nieuwsgierigheid en verwondering hebben we geluisterd naar hoe goed leerlingen konden uitleggen wat hun school bijzonder maakt. Gepassioneerde docenten inspireerden ons door te vertellen hoe het is om onderwijs te geven aan zo’n brede groep. Schoolleiders vertelden open en eerlijk over alles op hun school: de mooie, maar ook de moeilijke kanten. 

Het is naar ons idee gelukt om een compleet en waarheidsgetrouw verhaal over de brede brugklas te schrijven. Toch heeft dit niet geleid tot conclusies. Dit is bewust. Dat laten we namelijk graag aan de lezer over. Bent u klaar om uw eigen conclusies te trekken? Lees hier onze publicatie. 

Wilt u graag een papieren versie van het boekje ontvangen dan kunt u een mail sturen aan Eva: eva@goedgeschud.nl. 

Hoe de gemeente Amsterdam onze samenwerking ervaarde

“We zijn als opdrachtgever erg blij met het eindproduct; er is in korte tijd een fris, vlot en kwalitatief sterk stuk opgeleverd waar we zelf veel aan hebben, en anderen binnen en buiten onze gemeente ook. En we zijn niet alleen blij met het eindresultaat, maar ook met het proces. Er was sprake van flink wat tijdsdruk vanwege een strakke planning, maar desondanks hebben we genoeg contactmomenten gehad om te sparren over de bundel. Daarbij was Goed geschud erg ontvankelijk voor feedback, en wisten ze tegelijkertijd hun eigen identiteit te behouden. Ik zou Goed geschud dan ook met een warm hart aanbevelen aan mijn collega’s binnen en buiten de gemeente.”

Isabelle Schulz, gemeente Amsterdam

Aanspreekpunt

Marlies Willemen

Andere interessante verhalen

Zoek ons op

Heb je een vraag? Of wil je gewoon een keer koffie drinken? Bel een van ons of neem contact op via het contactformulier.

Groeten van Frank, Arthur, Marlies, Sophie, Lieke, Jerke, Eva, Stella, Noa, Renée, Morris, Jasper, Bas en Ileen