Een nieuwe visie voor Basisschool De Horizon

Basisschool De Horizon in Den Haag wilde graag een nieuwe visie voor de komende jaren. Met deze visie moet er meer duidelijkheid komen over het wat, waarom en hoe van de school. Goed geschud werd gevraagd om het team van De Horizon te begeleiden bij het ontwikkelen van deze visie.
De Horizon is een christelijke basisschool in Laakkwartier in Den Haag en heeft ongeveer 350 leerlingen. De school heeft een enthousiast team van collega’s dat elke dag keihard werkt aan de ontwikkeling van alle kinderen op de school. Op De Horizon hebben leerlingen verschillende achtergronden, culturen en interesses. Dit is een kracht van de school en wordt erg gewaardeerd. Tegelijkertijd brengt dit ook uitdagingen met zich mee. Zo zijn er veel leerlingen op school met Nederlands als tweede taal (NT2), en hebben veel leerlingen tijdens de coronapandemie grote achterstanden opgelopen.
Het vraagstuk: begeleiding bij het formuleren van de nieuwe schoolvisie
Voor de komende jaren is er op De Horizon behoefte aan een heldere, gezamenlijke koers: een visie op basis waarvan keuzes gemaakt kunnen worden, en die ervoor zorgt dat alles wat er op De Horizon gebeurt met elkaar in verbinding staat, en logisch voelt voor medewerkers, leerlingen en ouders.
Om tot deze gezamenlijke visie te komen, stonden voor ons een aantal zaken voorop:
- De visie moet opgesteld worden samen met het team, leerlingen én ouders, en moet voor ieder van hen herkenbaar en duidelijk zijn.
- De visie moet aansluiten op alles wat er al is binnen de school, en onderdeel zijn van de bredere context van de school.
- Om tot nieuwe ideeën te komen laten we ons inspireren door krachtige voorbeelden binnen en buiten de school.
- De visie moet van iedereen zijn, en concrete handvatten bieden om in actie te komen. Daarom maken we de visie zo concreet en tastbaar mogelijk, en vertalen we de visie naar een product dat makkelijk te begrijpen is (bijvoorbeeld een filmpje of praatplaat).
Onze aanpak: onderzoeken – inspireren - samenbrengen
In onze aanpak maakten we gebruik van drie fasen: onderzoeken – inspireren – samenbrengen.
In de onderzoeksfase gingen we op zoek naar de belangrijkste thema’s, prioriteiten en uitdagingen die speelden op De Horizon. Dit deden we door met leerlingen en ouders te spreken over wat de school kenmerkt en bijzonder maakt. Daarnaast hebben we in verschillende bijeenkomsten met het gehele team vastgesteld welke thema’s en vraagstukken belangrijk zijn voor de school en een rol moeten hebben in de visie.
Na het vaststellen van de belangrijkste thema’s gingen we op zoek naar inspiratie. We verzamelden creatieve ideeën en praktijkvoorbeelden en haalden deze de school in. Zo deelde een directeur van een VO-school op inspirerende wijze hoe zij vergelijkbare uitdagingen aanpakten, met concrete voorbeelden van succesvolle interventies. Daarnaast gaf een expert van De Transformatieve School inzicht in het concept van ‘leefwerelden’ en hoe kinderen voortdurend schakelen tussen verschillende sociale en culturele contexten, wat hun gedrag in de klas beïnvloedt. Tot slot spraken we met elkaar over de samenwerking met ouders, binnen en buiten de school. Het team besloot hierop om het concept ‘Ouderbetrokkenheid 3.0’ – dat eerder was geïntroduceerd op De Horizon – opnieuw onder de aandacht te brengen en prioriteit te geven.
Naar aanleiding van deze inspiratiesessies konden er drie duidelijke centrale thema’s gekozen worden waarop De Horizon zich de komende jaren verder wil focussen. Deze thema’s werden tijdens een studiedag met het gehele team verder vormgegeven, en vertaald naar concreet gedrag en afspraken. Zo brachten we het samen tot een beknopte en heldere visie, die duidelijk is voor iedereen op De Horizon.
De oplossing: drie kernthema’s en zin om samen met de visie aan de slag te gaan!
Uit het traject kwamen drie thema’s naar voren die voor iedereen belangrijk zijn: ‘veiligheid en duidelijkheid’, ‘een stevige basis en brede ontwikkeling’ en ‘samenwerking’. Deze vormen de kern van de nieuwe visie. Op elk van deze thema’s zijn concrete resultaten en werkafspraken geformuleerd voor de komende jaren.
Medewerkers, ouders en leerlingen hechten veel waarde aan deze thema’s en willen de visie zo snel mogelijk vertalen naar de praktijk. Daarom is Goed geschud gevraagd om te helpen bij de implementatie. Dat doen we met plezier! Zo zorgen we ervoor dat de visie niet alleen in ieders hoofd blijft, maar ook leeft in het hart en zichtbaar wordt in het handelen van medewerkers, leerlingen en ouders op De Horizon.
Hoe Sylvia, de directeur van basisschool De Horizon, onze samenwerking ervaarde
“Goed geschud hield ons een spiegel voor en dacht met ons mee hoe we onze visie passend en concreet konden maken. Fijn dat verschillende partijen erbij betrokken waren, zoals o.a. ouders en inspirators van andere scholen. De samenwerking is prettig! Een mooi traject! Ik geef Goed geschud een 9 voor dit traject.”
Sylvia van Loon, directeur basischool De Horizon

Meer weten?
stella@goedgeschud.nl 06 38263447
Andere interessante verhalen
12 uurs-sessie: baanbrekende oplossingen voor thuiszittende leerlingen
De gemeente Rotterdam wil dat alle leerlingen de hulp krijgen die ze nodig hebben om naar school te gaan. In de praktijk is...
Samen starten als nieuw managementteam
Door een samenvoeging van het ROC van Amsterdam en ROC TOP ontstaat er een nieuw managementteam (MT) op de zorgcampus in...
Een nieuwe visie voor Basisschool De Horizon
Basisschool De Horizon in Den Haag wilde graag een nieuwe visie voor de komende jaren. Met deze visie moet er meer...
Zoek ons op
Heb je een vraag? Of wil je gewoon een keer koffie drinken? Bel een van ons of neem contact op via het contactformulier.
Groeten van Frank, Arthur, Marlies, Sophie, Lieke, Jerke, Eva, Jip, Soufiane, Stella, Rebecca, Jannemiek, Noa, Salwa, Renée, Morris, Bas en Ileen