Onderwijskwaliteit
We willen allemaal het beste voor de leerling. Als ontwerpers zijn we divers, maar dit is onze gemeenschappelijke drijfveer. Zoals de bakker altijd vers brood heeft , is op onze scholen het onderwijs altijd gewoon goed. We werken aan basisvaardigheden die staan als een huis, en zetten in op gelijke kansen voor al onze leerlingen. Daarbij stellen we steeds de vraag: wat levert wat wij doen op voor onze leerling? Ideeën zijn er daarvoor genoeg, en mogelijkheden ook.
Samen zorgen we ervoor dat de basisvaardigheden van onze leerlingen stap voor stap verbeteren. Hierbij wordt vaak gedacht aan taal en rekenen, maar wij gaan verder. Door het versterken van digitale vaardigheden, maar vooral door onze leerlingen voor te bereiden op een maatschappij die verandert. Dit doen we op een herkenbare manier die past bij ons als Ontwerpers van Onderwijs. Met lef en durf: samen met onze omgeving.
Vraag aan collega ontwerpers
Inspiratiesessies
Digitale vaardigheden en AI: Jim Stolze
Wo 6 maart, 16.00-17.30u, locatie: Leatare, Lelystad
Kunstmatige intelligentie op een begrijpelijke manier uitleggen; op zo’n manier dat iedereen ermee aan de slag kan. Dat is de missie van Jim Stolze. In 2018 startte hij daarom de – gratis -Nationale AI Cursus waarmee al meer dan 300.000 mensen zijn bereikt. Hij schreef het boek Algoritmisering, wen er maar aan (2019), hij zette het bedrijf Aigency op waarmee AI systemen voor grote bedrijven gebouwd worden en hij was de drijvende kracht achter TEDx Amsterdam.
AI en technologische innovaties lijken soms ‘Het Grote Enge Ding’ en een probleem voor goed onderwijs. Maar is dit wel nodig? Kan ChatGPT straks de Cito toets maken? En wordt er nog wel eens een werkstuk door de leerlingen zelf geschreven? Hoe blijf je als medewerker in het onderwijs innoveren?
Op een verrassende manier legt Jim uit hoe AI werkt, waar je op moet letten en wat je er mee kan in het onderwijs.
Volg hier alvast Jim Stolze’s gratis AI cursus, of zijn masterclass Digitale Transformatie hier!
Workshop Burgerschap in het PO: Commonground
Ma 11 maart – 16.00-18.00u – locatie: KBS Pirouette, Lepenstraat 1-2, 1326 DB – Almere
Wat is burgerschap en wat niet?
Democratische basiswaarden en het spanningsveld daartussen: wat moet je als leerkracht weten en kunnen? Wat moet er volgens de wet en waarin ben je vrij?
Hoe kom je vanuit de visie/koersplan tot activerend burgerschapsonderwijs dat past bij jouzelf als docent, bij je leerlingpopulatie en bij de leeftijdscategorie?
Ga aan de slag met burgerschap in de klas: van visie tot werkvorm.
Aan het eind van de workshop hebben leerkrachten meer inzicht in wat burgerschap precies inhoudt, wat moet en waar je zelf invulling mag geven en hoe je vanuit de wet en de visie van de school tot passende en enthousiasmerende werkvormen.
Lees hier alvast meer over de aanpak van Commonground.
Stichting leerKRACHT: basisvaardigheden en borgen
Wo 13 maart – 16.00-17.30u – locatie: De Golfslag, Swifterbant
De basisvaardigheden in het onderwijs staan vol in de schijnwerpers. In de media verschijnt artikel na artikel. De inspectie praat erover.
Het ministerie roept subsidieregelingen in het leven. Mooie plannen allemaal, maar als het erop aankomt ben jij als leraar en schoolleider degene die het verschil maakt. Hoe zorg je nu dat wat je doet maximaal resultaat oplevert voor de leerling? Hoe houd je vast wat werkt zodat je ook daadwerkelijk door kunt bouwen en de werkdruk onder controle blijft?
In deze workshop leer je welke drie elementen van belang zijn om effectief te werken aan basisvaardigheden. Daarnaast gaan we laten zien hoe je focus aanbrengt en stap voor stap gaat kijken naar welke verbeteringen impact hebben en haalbaar zijn voor je eigen school. En hoe zorg je ervoor dat de gemaakte verbeteringen worden vasthouden. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de methodiek van Stichting leerKRACHT.
De basisvaardigheden in het onderwijs staan vol in de schijnwerpers. In de media verschijnt artikel na artikel. De inspectie praat erover. Het ministerie roept subsidieregelingen in het leven. Mooie plannen allemaal, maar als het erop aankomt ben jij als leraar en schoolleider degene die het verschil maakt.
Hoe zorg je nu dat wat je doet maximaal resultaat oplevert voor de leerling? Hoe houd je vast wat werkt zodat je ook daadwerkelijk door kunt bouwen en de werkdruk onder controle blijft? En: hoe zorg je dat je de opbrengst op een duurzame borgt in jouw organisatie?
Daarom organiseren we op 13 maart om 16.00u een workshop over Basisvaardigheden en Borgen. Speciaal voor leraren en schoolleiders.
In deze workshop leer je:
Hoe je effectief werkt aan het versterken van de basisvaardigheden binnen de onderwijstijd die je hebt:
Welke drie elementen ervoor zorgen dat je onderwijs niet tijdelijk, maar duurzaam beter wordt;
Hoe je verbeteringen kunt borgen en voort kan bouwen op wal jullie leren als team.
Lees hier alvast meer over verbetercultuur in het onderwijs!