Over het festival

Waar gaat de NSPOH naar toe? Tijdens het Lentefestival laten we ons inspireren om op deze vraag een antwoord te geven. Inspirerende sprekers nemen je op vijf thema's mee op reis. Hieronder vind je meer informatie over de de sessies.

Thema: Organisatie identiteit & branding

Wie zijn we? Wie willen we zijn? En hoe wordt de NSPOH woest aantrekkelijk?

Hoe worden we woest aantrekkelijk?

Dinsdag 11 mei van 15.30 – 17.00

Hoe word je woest aantrekkelijk in deze wereld vol keus en aanbod? En waarom is dat belangrijk voor ieders duurzame groei? Voor elke bedrijf of organisatie? Om daar te komen is het als eerste cruciaal dat je vanuit jezelf te spreekt en handelt. Vanuit een eigen-wijze, authentieke, aanstekelijke identiteit. Wie volledig in zichzelf woont, kan gaan tonen wie men waarachtig is. Daar word je woest aantrekkelijk van. Mensen weten je te vinden en kiezen bewust voor de samenwerking. Om tot die identiteit te komen is creativiteit nodig én een slimme strategie, flinke zelfkennis, wat durf en stevige wortels. En dit dan voor het hele team… dat is nog geen sinecure.

Irene Koel spreekt hierover tijdens deze inspiratie-sessie. 20 jaar werkte zij bij een groot reclame-bureau. Daarna had zij een eigen innovatie-bedrijf en ontwikkelde zij nieuwe producten en diensten voor o.a. Heineken, Friesland Campina, Albert Heijn en Rabobank. Nu onderneemt en innoveert zij met haar eigen netwerk The Zooooo meer in het maatschappelijk domein. En is vrijwilliger bij Women on Wings, geeft les op de Design Academie in Eindhoven en op de Rabo Academie. Zij onderneemt mee met sociaal bedrijven OOPOEH (opa’s en oma’s passen op een huisdier) en A Beautifull Story. Nog meer over Irene weten? Kijk op www.thezooooo.com

Is je nieuwsgierigheid al gewekt? Irene is ook Podcast maker! Luister naar het creatief oplaadstation Monkeytalk via Spotify, Apple of Google Podcast.

Emotive branding

Donderdag 20 mei van 10:00 - 11:30

Waarom hebben sommige merken de wow factor, terwijl andere juist ‘grijze muizen-merken’ zijn? Wat is de relatie tussen het geluk van mensen en de aantrekkelijkheid van merken? En hoe ontwikkel je een merkstrategie die rekening houdt met dat geluk, van zowel van medewerkers als klanten? Het helpt te beginnen bij de vraag wat mensen drijft. Waarom we doen wat we doen. Vaak weten we het niet precies. Het gaat over gevoelens en die zijn niet altijd makkelijk te uiten, vooral in de werkcontext. BR-ND People ontwikkelde 23plusone, een wetenschappelijke methode die gevoelens makkelijker bespreekbaar maakt en de individuele en collectieve drijfveren van mensen, teams en organisaties verbindt.

Kim Cramer en Michael Cortino van BR-ND People delen tijdens deze interactieve inspiratie-sessie hun ervaringen met ‘emotive branding’. We bekijken door deze bril  bekende merken en nemen je mee in verhalen van maatschappelijke organisaties die de 23plusone methode hebben toegepast. Ook ga je zelf aan de slag: welk emotioneel profiel roept ‘het merk NSPOH’ bij jou op?

Thema: Structuur

Hoe organiseren we onze samenwerking?

Hoe organiseren we onze samenwerking?

Maandag 17 mei van 12:00 - 13:30

Een organisatie-antropoloog die wat over organisatiestructuren komt vertellen? Jazeker! De structuur van een organisatie is immers onlosmakelijk verbonden met de mensen die er binnen werken en dus ook verbonden met de organisatiecultuur.

Je kunt het vergelijken met de prestaties van een sportteam: een stel goed getrainde mensen op het veld is nog geen garantie voor het winnen van de wedstrijd. Zolang we niet met elkaar scherp hebben hoe we de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden binnen het team verdeeld hebben en hoe we er formeel (en informeel) op sturen dat iedere speler excelleert binnen zijn/haar rol, kan het al snel een onduidelijke situatie worden. Een organisatiestructuur biedt ordening en duidelijkheid en is ondersteunend aan de strategie.

Muriëlle van der Voort is commissaris, adviseur en interimmanager en zet haar achtergrond als organisatie-antropoloog dagelijks in om structuren te ontwerpen én te laten werken. In een inspiratiesessie neemt zij je mee in de wereld achter het organogram.

Thema: Cultuur

Wat verbindt ons? Wat zijn onze gewenste normen en welk gedrag hoort hierbij?

Vernieuwen met behoud van het mooie

Maandag 10 mei van 14:30 - 16:00

Organisaties zijn net levende wezens: als ze gaan groeien, is er altijd een beetje rek, maar vroeg of laat krijg je groeipijnen, gaat het een beetje schuren en moet je op zoek naar de nieuwe standaard. Jantina Woudstra, Directeur Dienstregeling bij de Nederlandse Spoorwegen, begrijpt dat dit de fase is waar de NSPOH zich momenteel bevindt. Dat brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Want hoe behoud je de korte lijnen, de binding met iedere individuele medewerker, de informele sfeer en de identificatie van alle medewerkers met de organisatie?

 

Jantina: “De Nederlandse Spoorwegen is een bedrijf met ruim 20.000 medewerkers, is 180 jaar oud en heeft veel kenmerken van een ‘familiebedrijf’. Het overgrote deel van deze kenmerken zijn de ‘kroonjuwelen’ en daar zijn we dan ook erg trots en zuinig op. Tegelijkertijd vraagt de omgeving dat het bedrijf ook duurzaam mee ademt met de markt, en zoeken we dagelijks de balans tussen people, planet en profit. Over deze uitdaging en mijn ervaringen bij NS vertel ik graag. Ik kijk uit naar onze interactieve sessie op 10 mei a.s.”

Thema: Onderwijs van de toekomst

Hoe ziet het onderwijs van de toekomst eruit? Wat zijn onze doelgroepen en hoe blijven we inspirerend en innovatief?

Een blik in de toekomst

Dinsdag 11 mei van 9:30 - 11:00

Richard van Hooijdonk is trendwatcher en futurist. In een wervelende presentatie gaat hij in op hoe technologische ontwikkelingen van invloed zullen zijn op onze gezondheid. Hoe ziet het onderwijs van de toekomst eruit? Maar ook hoe Covid-19 onze wereld structureel heeft veranderd en andere organisatievormen vraagt? Zijn wij klaar voor de toekomst?

Digitaal: verstoorder en oplossing

Woensdag 12 mei van 12:00 - 13:30

Jo Caudron komt ons op woensdag 12 mei inspireren over de wereld van morgen, alsook de toekomst van onderwijs, tijdens een boeiende webinar van 12:00 tot 13:30 uur.

Jo Caudron, gerenommeerd auteur en keynote spreker, is een visionair pur sang die doorgaans als transformatie strateeg door het leven gaat. Met reeds meer dan 25 jaar ervaring in het digitale landschap, kijkt hij steeds vooruit en begeleidt hij bedrijven en bedrijfsleiders in hun digitale omwenteling. De laatste jaren verruimde Jo zijn perspectief en werkte hij een optimistisch masterplan uit om mens en maatschappij klaar te stomen voor een onzekere en uitdagende toekomst. Een toekomst waarbij digitaal zowel verstoorder als oplossing is en waarbij ook onze maatschappij in de kern transformeert.

Deze visie pende hij neer in zijn laatste boek "De Wereld is rond", dat onlangs bekroond werd tot managementboek van het jaar in Nederland.

Vanuit deze inzichten zal Jo ons ook inspireren over hoe onderwijs er in de toekomst kan uitzien. Hierbij baseert hij zich op trends die reeds aan het materialiseren zijn en hint hij naar de mogelijke impact mochten deze trends mainstream worden. 

Concreet zullen volgende topics aan bod komen: Covid als brandversneller voor een digitale wereld; Nieuwe business modellen als education-as-a-service; De global-local impact als gevolg van study-from-anywhere; De campus van morgen; Hoe big tech de wereld van het onderwijs transformeert én domineert; Nieuwe verwachtingen van Generation C(orona); De impact van AI op onderwijs én de jobs van morgen; Lifelong learning en nog zoveel meer!

Wij hopen alvast dat u erbij zal zijn voor deze boeiende uiteenzetting!

Thema: Academisering

Hoe laten we ons voeden door en werken we samen met de academische wereld?

De wijsneus in jezelf ontdekken

Woensdag 19 mei van 14:30 - 16:00

Wijsneuzen vinden we meestal maar vervelend. Maar stiekem willen we net zo wijs zijn als zij, en willen we ook open staan voor hun inzichten – omdat we er betere professionals van worden. In feite doet een wijsneus niet veel anders dan kritisch, of academisch denken. Vraagstukken systematisch aanpakken, collega’s bevragen zodat ze hun afwegingen goed beargumenteren, op zoek naar relevante wetenschappelijke literatuur, die wetenschappelijke inzichten slim combineren met praktijkkennis, te rade gaan bij deskundigen en regelmatig reflecteren. Wees niet bevreesd: als wijsneus hoef je niet ál die dingen constant te doen. Boor in jezelf de wijsneus aan die het beste bij je past en til jouw niveau en dat van je werkomgeving naar een hoger plan.

Hierover spreekt Jop de Vrieze tijdens deze inspiratiesessie. Met een bachelor biomedische wetenschappen en een master wetenschapscommunicatie op zak ging hij in 2008 aan de slag als zelfstandig wetenschapsjournalist, voor onder meer NRC, De Volkskrant, de Groene Amsterdammer en Science Magazine. Hij specialiseerde zich in het grensvlak van onderzoeks- en wetenschapsjournalistiek en vergaarde daarmee verschillende prijzen, waaronder de internationale AAS Kavli Science Journalism Award. Hij schaamt zich er niet voor een wijsneus te zijn: kritisch denken staat in zijn werk centraal, zowel vanuit de wetenschap richting maatschappij als andersom.

Meer weten: www.jopdevrieze.nl / Twitter: @jopinie

Academiserende NSPOH:
nieuwsgierig en ongemakkelijk

Donderdag 20 mei van 20:00 - 21:30

Academiseren is belangrijk. Evidence based practice, wetenschappelijk onderbouwd onderwijs. Bij- en nascholing volgens de nieuwste inzichten. Academiseren, wat is het eigenlijk? Het is in ieder geval een proces. Het gaat niet vanzelf en het kan niet zonder mensen. Aanzwengelaars en versnellers, aangevers en doorpakkers, podiummakers en spotlightdelers, genieters en zwoegers, positievelingen en zuurpruimen, starters en finishers. Wie ben jij? En waarom? Wat is jouw drijfveer om een radertje te zijn in het academiseringsproces? Genoeg te onderzoeken dus.
Onderzoek maakt nieuwsgierig. Het kan ook ongemakkelijk zijn.

Rianne begint nieuwsgierig: wie ben jij en wat kom je doen in dit gesprek? Samen op zoek naar de ongemakkelijkheid. Wat ga je anders doen? Waarom zou je eigenlijk? Wie schuift er aan, om over academiseren van de NSPOH te praten?
Rianne Reijs is arts Maatschappij en Gezondheid, werkt bij zowel de GGD Zuid Limburg als de vakgroep Sociale Geneeskunde van Maastricht University. Rianne is praktijkopleider en begeleider van de wetenschappelijke onderzoekstage. Rianne schreef mee aan het landelijk opleidingsplan. En Rianne is nog niet klaar. Net als de NSPOH.

Deelnemen

Iedereen ontvangt via de mail een uitnodiging voor de inspiratiesessies. Ook zijn de Zoom-links te vinden op de Teams.