Dagbesteding in coronatijd

Fijn gevoel om in deze Coronatijd wat te kunnen betekenen voor kwetsbare ouderen en gepassioneerde zorgprofessionals! We hebben de krachten gebundeld met ViVa! Zorggroep. Samen hebben we in no-time een plan gemaakt voor de dagbesteding van kwetsbare ouderen die thuis wonen

Onze aanpak: een grondige inventarisatie

We zijn begonnen met een inventarisatie: over welke kwetsbare ouderen maken we ons grote zorgen, op wie hebben we onvoldoende zicht? En in welke gevallen biedt een digitale verbinding (tablet) een uitkomst?

De oplossing: directe en concrete acties

Naar aanleiding van de uitkomsten van de inventarisatie is direct actie ingezet:

  1. Grote zorgen over de cliënt: de cliënt krijgt direct 1-op-1 ondersteuning thuis of indien mogelijk aangepaste dagbesteding op locatie
  2. Twijfel over hoe het gaat: extra tijd nemen om de situatie goed in te kunnen schatten door zorgprofessionals die al achter de voordeur komen
  3. Nauwelijks zorgen: telefonisch contact en een vrijwillige buddy (we werden overspoeld door vrijwilligers die willen helpen)

Hiernaast is er continue monitoring over de situatie van de cliënt. Voor alle cliënten worden er postpakketten bezorgd met oefeningen, puzzels en informatie.

Hoe Viva! Zorggroep onze samenwerking ervaarde

“Goed geschud heeft geholpen een scherpe analyse te maken van de wijze waarop het dagbestedingsaanbod was georganiseerd. Mooi dat ze in de analysefase al het gesprek aan gingen met de collega’s die direct betrokken zijn. Dit was een goede opmaat naar het verandertraject dat daar op volgde en waarin de betrokken adviseur/kwartiermaker vanuit Goed geschud letterlijk samen met de collega’s van de diverse dagbestedingslocaties de vernieuwing heeft vormgegeven.

Goed geschud was een aanjager van de vernieuwing door de buitenwereld naar binnen te halen; door de medewerkers te inspireren met werkbezoeken en discussie, en vervolgens de vertaling naar concrete handelingsperspectieven in plaats van abstracte vergezichten. Het resultaat is zichtbaar en tastbaar geworden in zowel in vernieuwde dienstverlening als een verbeterd financieel resultaat.

Niet onvermeld moet blijven dat de betrokken adviseur in de piek van de Coronacrisis ook hands on  heeft geholpen de dienstverlening aan te passen op de toen bestaande beperkingen en het versnellen van alternatieve mogelijkheden zoals digitale dagbesteding.

Fijn om met elkaar een beweging op gang te brengen die zowel op strategisch en in de tactische en operationele vertaling goed in elkaar zat.”

Joost van Ellinkhuizen, directeur Zorg

Aanspreekpunt

Arthur Peelen

Andere interessante verhalen

Zoek ons op

Heb je een vraag? Of wil je gewoon een keer koffie drinken? Bel een van ons of neem contact op via het contactformulier.

Groeten van Frank, Arthur, Marlies, Sophie, Lieke, Eva, Stella, Noa, Renée, Morris, Anne, Jasper, Bas, Ileen & Maaike